Presentació del 3r Crim Experimenta, el Cas Missió Oró
Dimarts 31 d'octubre de 2023 a les 12h
El programa Repte Experimenta llança la 3a edició del Crim Experimenta, el ‘Cas Missió Oró’, amb el suport de la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació en el marc de la Setmana de la Ciència 2023. El concurs adreçat a famílies i escoles, proposa als alumnes de 6è de primària fins a 3r d’ESO investigar la desaparició de la doctora Martina Curull, investigadora bioquímica que treballava en una missió confidencial per l’Agència Espacial Europea.
El tret de sortida del concurs es va donar el dimarts 31 d’octubre de 2023 a les 12h mitjançant una sessió pràctica en streaming via YouTube adreçada al col·lectiu docent en la que es va explicar com introduir el ‘Cas Missió Oró’ a l’aula i es va fer una demostració experimental d’alguna de les proves per resoldre el cas.
Fent servir un format gamificat proper a l’estil dels videojocs en el qual es van superant proves, el Cas Missió Oró pretén apropar els joves al mètode científic partint d’un aprenentatge vivencial i competencial. En la resolució del cas, la teoria i la pràctica s’entrellacen per tal de garantir un aprenentatge més profund. A partir d’un complert catàleg de recursos en format multimèdia que inclou 7 càpsules audiovisuals que expliquen un principi científic de forma demostrativa, els ‘jugadors’ troben pistes per avançar en la seva investigació i les instruccions per dur a terme els experiments necessaris per analitzar les proves i resoldre el cas.
La investigació del Cas Missió Oró, aproparà als joves a les següents temàtiques:
- les unitats de mesura de l’univers,
- la llei de Gay Lussac,
- les reaccions endotèrmiques i exotèrmiques,
- l’ADN,
- les propietats dels minerals,
- la relació que hi ha entre l’aigua i la vida.
A més, aprofitant el centenari del naixement del bioquímic català, Joan Oró, es relaciona el concepte científic tractat a les càpsules amb fets biogràfics de la seva vida professional, com ara la seva col·laboració amb el projecte Apol·lo de la NASA.
Es tracta, per tant, d’un material didàctic transversal i interdisciplinari que a més d’estimular en els joves l’interès per les STEAM, pretén fomentar l’esperit crític del jovent convidant-los a qüestionar-se i contrarestar informació fins a desenvolupar una hipòtesi. A partir d’aquí han d’utilitzar un conjunt de coneixements i metodologies, incloses l’observació i l’experimentació, per plantejar preguntes i extreure’n conclusions basades en proves per poder resoldre el cas. D’aquesta manera es pretén dotar als joves d’estratègies que els ajudin a pensar de manera innovadora aplicant el mètode científic per resoldre una situació concreta.
Visualitzeu la sessió de presentació aquí
Amb el suport i col·laboració de:
Leave a comment