Convocatòria adscripció centres – Curs 2025-26

Procés de selecció dels centres d’educació secundària obligatòria que participaran en el programa Repte Experimenta el curs 2025-2026

Sou un centre educatiu d’educació secundària del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre, el Barcelonès o el Vallés Oriental amb ganes d’impulsar l’experimentació a l’aula? Us convidem a consultar les bases i els requisits per presentar-vos a la convocatòria per la selecció dels nous centres que s’adiran al programa el curs 2025-2026.

Aquí teniu la gravació de a la sessió informativa del 31/01/25 que explica en què consisteix el Repte Experimenta a l’aula i fa un resum de la convocatòria per la selecció dels nous centres que s’adiran al programa el curs 2025-2026.

1. Objecte

L’objecte de la present convocatòria és la presentació dels criteris per al procés de selecció dels centres d’educació secundària obligatòria (1r i 2n d’ESO) que participaran en el programa Repte Experimenta en l’edició del curs 2025-2026.

2. Destinataris

Els centres públics i concertats d’educació secundària obligatòria dins del domini lingüístic del català, on la llengua vehicular del centre sigui el català i que geogràficament estiguin ubicats al Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre, el Barcelonès o el Vallés Occidental i a més compleixin els requisits de participació que s’exposen a l’apartat 7.

Els centres educatius que ja hagin participat de forma bianual en el programa Repte Experimenta estaran exclosos d’aquesta convocatòria, a excepció d’aquells beneficiaris de la convocatòria 2024-25 que només han participat una edició.

3. Descripció del programa Repte Experimenta

Repte Experimenta és un programa d’educació científica basat en la indagació i l’experimentació, que parteix del mètode científic i el learn by doing per implicar els estudiants en la resolució de preguntes quotidianes amb l’objectiu d’augmentar el nivell d’alfabetització científica i tecnològica, així com fomentar carreres científiques i tecnològiques entre els joves, desconstruint també els estereotips de gènere.

Les diferents accions que comprèn el programa han estat dissenyades amb un enfocament de co-creació entre el sector acadèmic, empresarial i educatiu que, seguint el concepte d’escola oberta, apropen la ciència i la tecnologia en un sentit ampli a tota la ciutadania. La metodologia utilitzada en totes les accions es fonamenta en el learn by doing, sent l’experimentació i el mètode científic el fil conductor de totes elles, que acompanyades de la gamificació permeten trobar la solució a problemes i qüestions quotidianes a través de la ciència i la tecnologia.

El Repte Experimenta a l’aula és el nucli del programa. Dissenyat en format concurs, desafia a un màxim de 800 alumnes de 1r i 2n d’ESO de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i fer un experiment amb materials casolans per donar resposta a una pregunta quotidiana. Es desenvolupa en 4 sessions de 2 hores cadascuna seguint el mètode científic. Es treballa en grups reduïts de 4 alumnes (afavorint l’atenció a la diversitat) i sempre de la mà d’un padrí científic del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què entra a concurs. Cada centre selecciona els millors grups que a través de l’Street Lab expliquen i interactuen amb la ciutadania del seu barri o entorn més proper, potenciant així la divulgació de les STEM entre els més joves.

Com a cloenda, la Fira Experimenta presenta al públic familiar al voltant de 30 experiments seleccionats entre tots els centres, i s’atorguen els Premis Experimenta als tres millors equips de joves divulgadors científics.

A banda, Experimenta en Xarxa ofereix al professorat no universitari una jornada de networking on es comparteixen experiències d’innovació docent en el camp de les STEM i recursos didàctics desenvolupats per l’equip del Repte Experimenta. Tot això amb la finalitat d’aportar recursos suficients i complementaris als existents per ajudar al
professorat en la seva formació i impuls de les STEM a l’aula.

A més, el programa contempla les famílies i col·lectius de nens/joves amb limitacions per accedir a activitats d’aquest tipus mitjançant l’acció Campus Experimenta, que ofereix sessions experimentals en streaming i concursos d’experiments a través de la web i xarxes socials del programa.

4. Procés de sol·licitud i selecció per al cursos 2025-26

a. Presentació de la sol·licitud per part del centre educatiu

El període de presentació de sol·licituds s’inicia l’1 de febrer de 2025 i finalitza el 28 de febrer de 2025 a les 14h. Els centres interessats a participar en aquest programa han de presentar aquesta sol·licitud de forma telemàtica mitjançant un formulari.

b. Calendari de la present convocatòria

  • Presentació de candidatures per via telemàtica: 1/02/2025 fins les el 28/02/2025 a les 14h.
  • Avaluació de les sol·licituds: entre 01/03/25 i 30/03/25.
  • Publicació de la llista dels centres seleccionats i centres en llista d’espera* per ordre de priorització: 31/03/25.
  • Reunió inicial amb els centres seleccionats el 11 d’abril de 2025 per explicar l’abast del programa i les accions a fer.
  • Maig-Juny 2025: proposta de calendari de posada en marxa del programa a cada centre.
  • Juny 2025: sessió de formació Experimenta en Xarxa.
  • Setembre 2025: sessió de formació pels professors coordinadors del programa a cada centre.
  • Octubre 2025-Maig 2026: realització del programa als centres.

Documentació de suport

Abans d’omplir la sol·licitud, assegureu-vos d’haver llegit les bases de la convocatòria i haver revisat el model del formulari a omplir, ja que no podreu guardar la sol·licitud i seguir més endavant.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*